Terwijl Volvo auto’s begrenst op 180 km/u, bouwt zustermerk Polestar auto’s die kunnen driften

Geen driftmodus, maar gewoon ESC uitzetten
De Polestar topman kent ons en jullie erg goed: ‘Wanneer je de ESC uitschakelt, kun je zoveel met hem driften als je wilt. We hebben geen driftmodi of zoiets, maar je kunt er mee glijden. Ik denk dat dat belangrijk is voor de lezers om te weten.’ Er zit echter wel een waarschuwing aan vast: ‘Als je van driften een wedstrijdje maakt, moet je de Polestar 3 niet kopen!’

De volledig elektrische Polestar 3 krijgt drie elektromotoren. Om zuinig te rijden, gebruikt de auto alleen de voorste motor bij normaal weggedrag. Zodra de auto merkt dat je tractie verliest, springen de andere elektromotoren bij. En dat is niet alleen voor de veiligheid. ‘Op het ijs en in de sneeuw heb jij de volledige controle en kun je met hem spelen.

Het is grappig om te zien dat Polestar steeds meer afstand neemt van Volvo. De Polestar 1 leek nog verdacht veel op een Volvo, maar de nieuwste modellen onderscheiden zich al meer. Ook de filosofie is duidelijk anders. Volvo kwam als eerste automerk met de boodschap dat ze alle auto’s gingen begrenzen op 180 km/u, maar Polestar focust zich liever op rijplezier.
Driften in een elektrische auto vereist wat aanpassingsvermogen: ‘Vroeger kon je de achterkant laten uitbreken en tegensturen om de auto te balanceren. Als je tegenstuurt [in een EV red.], denken de koppelverdeler en ESC dat je in de richting wilt waarin je stuurt, en stopt het [systeem] je drift. Dus jij moet gaan veranderen.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *